dissabte, 26 de maig del 2012

La filatura, el tissatge i la confecció.


1.       Defineix amb les teves paraules què és la filatura.
Diem filatura al procés de transformació de les fibres en fils.

2.       Defineix què és la fibra i què és el fil.
Una fibra tèxtil és un material fibrós, d'origen natural o químic, destinat a la fabricació de productes tèxtils.
El fil és el producte d'un filat llarg i prim de fibres tèxtils, és a dir l'acció de filar, que consisteix en l'aglutinació de fibres tèxtils per formar-ne una de més llarga.

3.       Explica quina relació hi ha entre la torsió de les fibres i la fabricació del fil.
La relació que hi ha es que amb la torsió de les fibres s’aconsegueix la fabricació del fil.

4.       Explica quina relació existeix entre l’encreuament de fils i la fabricació de teixits.
La relació que hi ha es que encreuant fils s’aconsegueix la fabricació de teixits.

5.       Defineix amb les teves paraules què és el tissatge.
 És el procés de fabricació de teixits per obtenir finalment peces de roba i teles. El teixit és la peça de tela determinada per una amplada i una llargada obtingudes per l’entrellaçament de fil.


6.       Realitza el dibuix d’un teixit pla o de calada, tot inclinat la trama i l’ordit.



7.       Quines són les propietats dels gèneres de punt en comparació amb els teixits plans? Quines aplicacions tenen cadascun?
Els gèneres de punt són teixits produïts per l'enllaç d'un seguit de bagues o malles que es caracteritza per una gran elasticitat. En canvi els teixits plans són els teixits formats per una sèrie de fils, entrellaçant l’ordit i la trama, en forma d’angle recte, és a dir ens cal un teler per poder-los realitzar.

8.       Explica què és el patró d’un vestit.
Els patrons són croquis acotats de les diferents peces que composen una peça de vestir i que contenen tota la informació necessària per tallar-la, és a dir, una representació gràfica amb les mides de cada una de les parts que componen la peça de vestir prèviament dissenyada i que cal confeccionar.


9.       Escriu sis estris, màquines o eines que es facin servir en la confecció de peces de vestir.
Per la confecció artesanal fem servir:
Estris, eines i màquines
Funció
Guix per marcar
Marcar la roba
Regles de fusta o de plàstic
Dibuixar els patrons
Cinta mètrica
Prendre mides
Tisores
Tallar
Didal
Protecció per cosir
Agulles de cap
Fixar les peces abans de cosir
Planxa i post de planxar
Planxar
Agulla de cosir
Cosir a mà
Màquina de cosir
Cosir a màquina
Maniquí
Emprovar les peces de vestir


10.   Explica què faries si volguessis confeccionar una samarreta a la teva mida. Enumera els passos de manera ordenada.

1.       Prendre’m les mides necessàries.
2.       Fer el patró de la samarreta amb les mides.
3.       Marcar i tallar les peces de tela a partir del patró.
4.       Cosir les diferents peces tallades.
5.       Cosir traus, botons, sivelles, cremalleres i complements
6.       Planxar la peça acabada.

11.   Ordena cronologicament:
1.       Obtenir els patrons
2.       Tractar els patrons
3.       Tallat de les peces
4.       Embastar
5.       Cosir de vores
6.       Col·locació de la cremallera
7.       Planxat

12.   Explica quines conseqüències tindrà l’amidament incorrecte o una formalització deficient dels patrons a l’hora de confeccionar una peça de vestir.
Doncs que al final, quant la peça de vestir estigui acabada no tindrà les mides desitjades i no serà com nosaltres voliem.

13.   Llegeix les característiques següents i després prova de fer un dibuix segons la descripció de l’època històrica:
·         Edat contemporània:
o   Homes: camisa, jersei, pantalons i americana.
o   Dones: faldilla, camisa o jersei. Incorporació dels pantalons com a peça de vestir femenina.



·         Edat mitjana:
o   Homes: túnica i al damunt una estola.
o   Dones: túnica cenyida de cintura en amunt i llarga fins als peus. Damunt la túnica, un mantell.




·         Edat antiga:
o   Homes: túnica senzilla sovint cenyida per la cintura amb un cordó. Al damunt una toga llarga, capa amb caputxa per cobrir el cap.
o   Dones: túnica senzilla i per sobre un llarg vestit blanc anomenat estola, a sobre un abric quadrat anomenat pala.

 


·         Edat moderna:
o   Homes: bombatxo o calçó bombat, camisola, armilla i casaca i gipó cenyit.
o   Dones: cotilla o corset, faldilles llargues i molt bombades gràcies a un cèrcol de ferro anomenat mirinyac.


14.   Realitza un diagrama de flux amb les tasques que es duen a terme en el procés de confecció d’una peça de roba.



15.   Realitza un esquema o un mapa de conceptes de la unitat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada